برگزاری نشست علمی تربیت دینی کودک و نوجوان

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین همتی در نشست علمی تربیت کودک و نوجوان که در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام  برگزار شد گفت: تربیت دینی کودک و نوجوان اصولی دارد و بدون رعایت این اصول تربیت دینی محقق نخواهد شد.

این استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام  یکی از اصول تربیت دینی را اصل نظارت و کنترل دانست و با ذکر روایتی از امام سجاد علیه السلام: «أنَّكَ مَسئولٌ عَمّا وَلَّيتَهُ مِن حُسنِ الأدَبِ والدَّلالَهِ عَلى رَبِّهِ والمَعونَةِ لَهُ عَلى طاعَتِهِ فيكَ وفي نَفسِهِ» گفت:  این روایت به اصل نظارت و کنترل اشاره دارد و پدر و مادر در قبال تربیت فرزندان مسئول هستند.

وی افزود: والدین باید نسبت به تربیت دینی فرزندان کوشا باشند و باید تا پایان دوره نوجوانی مراقب فرزندان خود باشند زیرا تا پایان این دوران بخش قضاوت‌ها و بخش بازدار کامل نشده است و در این هنگام احتمال آسیب فرزندان زیاد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: والدین برای نظارت و کنترل باید اقتدار داشته باشند.   مولفه‌های اقتدار عبارتند از: 1-  محبوبیت؛ محبوبیت برای اقتدار پدر و مادر لازم است و پدر و مادر باید محبت خود را نسبت به فرزندان ابراز کنند. پدر و مادری که به فرزند خود محبت نکند در حق آن ظلم کرده است. 

2- مقبولیت: پدر و مادر باید با هم هماهنگ باشند و جایگاهشون را خفظ کنند و نباید با تذکرات مکرر و وسواس های بیجا  مقبولیت خود را زیر سوال ببرند چرا که  این رفتارها از والدین فرزندان را خسته می کند  و اثر سوء دارد

3-قدرت: یعنی شما باید اعمال قانون داشته باشید  یعنی وقتی قوانینی برای فرزند وضع می کنید با ید قانون را اعمال کنید و این قانون باید پشتوانه اجرایی داشته باشد و این قوانین  دارای شرایطی هستند که

وی در ادامه به شرایط قانون اشاره کردند و گفتند قانون باید محدودیاشد، قانون باید شفاف باشد، قانون باید اطلاع رسانی شود، قابل پیگیری باشد، جریمه مناسب برایش گذاشته شود و  جریمه هم باید حتمی و همیشگی باشد.

همتی در پایان تاکید کردند اگر این سه مولفه اقتدار  را داشته باشید یعنی والد مقتدری هستید و این اقتدار به شما کمک می کند که اصل نظارت و کنترل  را بدرستی انجام دهید.


 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما