معاون آموزش و تهذیب مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):حوزه باید گذشته و حال خود را ارزیابی کند / افراد متهجر نباید در حوزه جای داشته باشند

معاون آموزش و تهذیب مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

حوزه باید گذشته و حال خود را ارزیابی کند / افراد متهجر نباید در حوزه جای داشته باشند

معاون آموزشی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در گفتگو با روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)گفت: در حاشيه حوزه عده اي واقعا دگر انديش هستند يعنی از روحانيت چيزي جز لباس ندارند، ادبيات این افراد ادبيات حوزه هست ولی  مسئله هايشان ضد حوزه و ضد انديشه ي انقلابي حوزه است، حوزه براي اينكه نقش انقلابي خودش را ايفا كند بایستی براي اين مشكل فكر و برنامه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی  با اشاره به ضرورت بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی در دهه پیش رو، اظهار کرد: انقلاب اسلامی پديده ي بسيار بزرگ و تاريخي بود و در واقع آمال و آرزوهاي ديرينه ي علماي اسلام و مصلحان اجتماعي در دنياي اسلام را میتوان در انقلاب اسلامي خلاصه کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک گام بلندي در تحقق اهداف اسلامي، اهداف سياسي ، اجتماعي و اقتصادي برداشت و در این راستا ضرورت دارد تا از جهات مختلفي به بازخواني انقلاب و اهداف آن پرداخته شود، بعد از گذشت چهار دهه، كسي كه آن زمان تازه متولد شده اکنون چهل ساله استو خاطرات گذشته خيلي يادش نمي آيد و كساني كه انقلاب كردند نیز بعد از چهل سال ممكن است خيلي از مسائل را فراموش کرده باشند.

معاون آموزش موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با بیان اینکه برخی تعابیر در فضای مجازی از قبیل اینکه چهل سال است انقلاب كرديم و احساسات و عواطف و شعارهاي احساسي براي سي چهل سال بس است ديگر، مشاهده می شود که بسیار خطرناک است، افزود: این تعابیر یعنی فراموشی انقلاب اسلامی و این ضرورت بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی را چندین برابر می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه یکی از ارکان مهم در دوران مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: بعضی ها ممکن است کاری کنند که فراموش شود انقلاب از کجا شروع شد و این در حالی است که روحانيت از بنيادي ترين خواستگاه انقلاب اسلامي  محسوب می شود، بدنه روحانیت در مبارزات با رژیم شاهنشاهی از سربازان امام خمینی(ره) محسوب می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به اینکه یکی از وظایف حوزویان مقایسه حوزه امروز با حوزه دیروز است، بیان کرد: ما باید زمانه ي امروز را با ديروز مقايسه كنيم، توانمندي ها و اقدامات و كارهايي كه انجام مي شود از دل اين مقايسه ها به دست مي آيد.

وی گفت:  حوزه ي ديروز مقابلش طاغوت دروني و استكبار خارجي بود ولي عمدتا دغدغه حوزه ي ديروز و حرف امام این بود که به داد اسلام برسيد، اسلام از بين مي رود و براي احياي اسلام قیام کنیم، حوزه ي امروز فقط حرفش اين نيست ، حوزه ي امروز بايد جايگاه خودش را بسيار فراتر از حوزه ي ديروز ببيند و در این راستا توانمندي هايي كه نياز دارد بيش از ديروز است.

معاون آموزش موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با بیان اینکه  بديهي است كه نگاه حوزه امروز نسبت به ديروز بايد فرق كند افزود: ما ديروز روحاني دگر انديش یا نداشتیم یا به ندرت داشتيم ولی  امروز روحاني دگر انديش در حاشیه حوزه و در عرصه حکومت کم نداریم ، ديروز روحاني يعني فرد مُلا با سواد كه در كسوت روحانيت است و دیروز حضور فرد معمّم در دستگاه حكومت به معنای آخوند درباري بود و ارزشي نداشت اما امروز نگاه اينطور نيست، امروز حضور در حكومت معناي ديگري دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز نقشي كه روحانيت اصيل دارد، بازسازي در درون خودش و شناخت دوست و دشمن خودش است، خاطرنشان کرد: امروز حوزه بایستی به رصد آفاتی که در درون خودش ممکن است وجود داشته باشد باید بیشتر اهتمام داشته باشد و این آفات ممکن است افراد متهجر باشند که کم نیستند در حوزه، این افراد ممکن است در اثر كم فكري و كم ظرفيتي و عدم اطلاع و عدم دانش و بي بصيرتي افکار متهجرانه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی ادامه داد: ساختار حوزه و فضاي ذهني حوزه و طلاب و جوانان حوزه بايد طوري باشد كه اين جريان متهجر، نتواند قد علم کند، تحقق اين موضوع بخشي اش ساختاري و آموزشي و فرهنگ سازي است اين مجموعه دست به دست هم بدهد كه نتواند موفق بشود.

وی با اشاره به اینکه  در حاشيه حوزه عده اي واقعا دگر انديش هستند يعنی از روحانيت چيزي جز لباس ندارند، تصریح کرد:  ادبيات این افراد ادبيات حوزه هست ولی  مسئله هايشان ضد حوزه و ضد انديشه ي انقلابي حوزه است، حوزه براي اينكه نقش انقلابي خودش را ايفا كند بایستی براي اين مشكل فكر و برنامه داشته باشد.

معاون آموزش موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: اگر ما این تفکرات را رها کنیم، روز به روز گسترش پیدا می کنند و  اين مشكل مهمي است ، اين مي تواند آفت جدي باشد  و البته باید توجه داشته باشیم که زندان راه مقابله  با این تفکر نیست و باید کاری کنیم که این تفکر مثل کف روی آب باشند ولی متاسفانه  مشاهده می کنیم که حرفشان و مقاله و كتاب شان، بدون نقد جدّی منعکس می‌شود.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما