نشست علمی نقد کتاب « دشمن شدید » با حضور استادان، صاحب‌نظران، کارشناسان و طلاب حوزه، در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار شد.

در نشست علمی نقد کتاب «دشمن شدید» درمؤسسه امام رضا(ع):

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب؛حضور یهود در جریان های صدر اسلام دارای آثار از جمله خانه نشین کردن اهل بیت(علیهم السلام) و توجه به نخبگان مخالف ولایت و بهره گیری از آنها بود.

محمدحسین رجبی دوانی: شناخت درست و صحیح جریان ها، باعث آسان شدن تحلیل مسائل و موجب بصیرت افزایی می شود.

نشست علمی نقد کتاب « دشمن شدید » با حضور استادان، صاحب‌نظران، کارشناسان و طلاب حوزه، در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام این نشست علمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین طائب به عنوان مؤلف درسنامه جریان شناسی انحرافات در تاریخ و دکتر محمد حسین رجبی دوانی  به عنوان ناقد تشکیل شد و دبیری آن را حجت الاسلام و المسلمین یاوری  بر عهده داشت.

طائب در معرفی این اثر اظهار کرد: درسنامه جریان شناسی انحرافات در تاریخ که به عنوان کتاب دشمن شدید مطرح است، حاصل مباحثی که به طلاب وفضلا در حوزه علمیه ارائه شد و توسط مؤسسه تاریخ تطبیقی منتشر شده است.

این استاد حوزه علمیه در ابتدا با بیان اجمالی از مباحث مطرح شده در این کتاب پرادختند و با اشاره به شواهدی که در آیات قرآن کریم به آن اشاره شد، به برخی از دشمنی های و آثار مخرّب یهود در طول تاریخ اسلام اشاره کردند و افزود؛ حضور یهود در جریان های صدر اسلام دارای آثار از جمله خانه نشین کردن اهل بیت(علیهم السلام) و توجه به نخبگان مخالف ولایت و بهره گیری از آنها بود.

در ادامه این نشست، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام، حریان شناسی سیاسی صدر اسلام را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود؛ شناخت درست و صحیح جریان ها، باعث آسان شدن تحلیل مسائل و موجب بصیرت افزایی می شود.

ایشان در ادامه ضمن تأکید بر اینکه یهودیان  در صدر اسلام از دشمنان برجسته اسلام و پیامبر اکرم(ص) بودند، افزود؛ علیرغم دشمنی یهود با اسلام، برای اثبات نسبت دادن ریشه‌ی  همه فجایع حوادث صدر اسلام به آنها نیازمند اسناد قوی و دارای ارزش علمی هستیم.

رجبی دوانی در ادامه این نشست ضمن اشاره به بخش هایی دیگر از این اثر افزود؛ یکی از انتقادهای اساسی به این نظریه عدم وجود شواهد و اسناد تاریخی است و تنها احادیثی که قطع و یقین نسبت به آنها داشته باشیم ملاک است و نمی توانیم در مورد حوادثی که در قرآن و احادیث مطلبی راجع به آنها سندی نداریم، اکتفا کرد.

پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه ضمن اشاره برخی از حوادث تاریخ صدر اسلام در عصر رسالت افزود؛ مردم در عصر رسالت به پیامبری پیامبر(ص) ایمان آوردند ولی به ولایت پیامبر(ص) ایمان نیاوردند چراکه لازمه پذیرفتن ولایت، اطاعت محض و کامل از پیامبر بود و آنها این اطلاعت از پیامبر را نداشتند.

 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما