صلحی که بر امام تحمیل شد، امتیازی به قیمت حفظ جان شیعیان و بقای دین گردید

حجت الاسلام و المسلمین یاوری ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) یادآور شدند یکی از موارد مهمی که در زندگی امام حسن (ع)  همواره مطرح  بوده صلح آن‌حضرت است. معاون آموزش موسسه امام رضا علیه السلام درباره اهمیت صلح و امتیازی که از این ناحیه برای شیعیان به دست آمده است به سخنان امام اشاره کردند که آن را مانند کار حضرت خضر(ع) در سوراخ کردن کشتی تشبیه کرده و فرمودند:

شما چه می دانید که من چه کرده‌ام؟ به خدا آنچه انجام دادم برای شیعیانم از هر آن‌چه در جهان است، بهتر بود. وی در ادامه توضیح دادند امام حسن(ع)، در پاسخ به کسانی چون ابوسعید عقیصا که پرسیدند:

ای فرزند رسول خدا(ص)، چرا با معاویه صلح کردید در حالیکه می‌دانید شما بر حق بوده و معاویه گمراه باغی است، جواب دادن: اگر این کار را انجام نمیدادم، حتی یک نفر از شیعیان ما را بر روی زمین باقی نمی‌گذاشتند.

ترسیدم شیعیان را بکشند؛ لذا تصمیم گرفتم برای بقای دین در روی زمین، فریادگری باقی بگذارم.

عضو گروه تاریخ موسسه امام علیه السلام در اهمیت صلح امام حسن (ع) به شواهد تاریخی اشاره کردند و  توضیح دادند چون برخی شیعیان معترض به خلافت، از جنایات بنی امیه در امان نبودند، گاهی به امام حسن(ع) پناهنده می شدند. به عنوان نمونه، جاریه بن قُدامه مسئله امنیت شیعیان در صلح نامه را به معاویه تذکر می‌دهد یا سعیدبن سرح از دست زیادبن ابیه فرار کرده و به آن حضرت پناهده شد. امام نیز در دفاع از او، به نامه نگاری با معاویه پرداخت تا او را نجات دهد. حجت الاسلام و المسلمین یاوری نتیجه صلح امام حسن( ع) را برای شیعیان پربار توصیف کردند و تاکید کردند از وظایف حوزه و روحانیت است که  نتایج صلح امام حسن مجتبی (ع) را باید برای جامعه بالاخص نسل جوان  بیان کنند و اثرات سود بخش ان برای جامعه شیعه را روشن سازند زیرا صلحی که بر امام تحمیل شد، امتیازی به قیمت حفظ جان شیعیان و بقای دین گردید

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما