مدیر مرکز تخصصی مشاوره امام خمینی(ره) در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام رضا(ع): بیان قصص قرآنی، راهبردی برای تعلیم و تربیت است

مدیر مرکز تخصصی مشاوره امام خمینی(ره) در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام رضا(ع):

 بیان قصص قرآنی، راهبردی برای تعلیم و تربیت است

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در نشت علمی تربیت از دیدگاه قرآن گفت: مباحث مختلف تربیتی در قرآن کریم مطرح شده است؛ اما مباحث مختلف تربیتی در قرآن کریم مطرح شده است؛ اما یکی از روش‌های تربیتی که در این نشست ارائه می‌شود، بیان قصه در تعلیم و تربیت به عنوان یک روش اصلی است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) نشست علمی «تربیت از دیدگاه قرآن کریم» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و با حضور دانش پژوهان در سالن اجتماعات مؤسسه امام رضا(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با اشاره به مبانی، اصول، روش‌ها، مراحل، عوامل و مباحث مختلف تربیتی در قرآن کریم اظهار داشت: مباحث مختلف تربیتی در قرآن کریم مطرح شده است؛ اما یکی از روش‌های تربیتی که در این نشست ارائه می‌شود، بیان قصه در تعلیم و تربیت به عنوان یک روش اصلی است.

وی بیان قصه را با نقل تاریخ متفاوت دانست و تأکید کرد: قصه صرف نقل تاریخ نیست، بلکه یک روش تربیتی خلاق و جذاب است و مخاطبان به ویژه طلاب گرامی با درک معارف و مفاهیم قصه‌های قرآن می‌توانند از قصه به صورت کاربردی در رشته‌های تخصصی مورد نظر خود استفاده کنند.

مدیر مرکز تخصصی مشاوره امام خمینی(ره) به تبیین قصه حضرت موسی(ع) در سوره قصص پرداخت و گفت: یکی از روش‌های موفق در تعلیم و تربیت، تغییر موقعیت است و حضرت موسی(ع) بعد از مواجهه با فرعونیان از کشور مصر به شهر مدین رفت که از این مهاجرت می‌توان به تغییر موقعیت تعبییر کرد.

وی به آموزه‌ها و عبرت‌های سوره قصص اشاره کرد و افزود: خداوند در این قصه از تکلیف‌گرایی و عمل مخلصانه حضرت موسی(ع)، عفت و حیای دختران حضرت شعیب(ع)، مدیریت و تدبیر حکیمانه حضرت شعیب(ع) به نیکی یاد کرده است.

معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه یادآور شد: هنگامی که حضرت موسی(ع) با مردمی مواجه شدند که حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند، مخلصانه به تکلیف و وظیفه خودشان عمل کردند و بی‌تفاوت نبودند.

وی رابطه عاطفی و پیامبرگونه حضرت شعیب(ع) با دخترانشان را آموزنده خواند و گفت: دختران حضرت شعیب(ع) با عفت و حیایی که داشتند، دو شاخصه قوی و امین بودن حضرت موسی(ع) را به پدرشان متذکر شدند که در حال حاضر از آن به تخصص و تعهد تعبیر می‌شود.

حجت الاسلام حسینخانی افزود: خداوند در این قصه به نیازهایی که یک جوان در زندگی دارد از مسکن، ازدواج، کارآموزی و شغلی که برای خانواده و جامعه‌اش مفید باشد، اشاره فرموده است؛ بنابراین پیشنهاد پدر دختر به داماد و حمایت کردن از جوانان برای رسیدن به اهدافشان بسیار پسندیده است.

103

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما