عضو هیئت علمی گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع):جنس مشروعیت انقلاب اسلامی غربی نیست/ برخی روشنفکر نماها بدنبال اشاعه تفکرات غربی در حوزه هستند

حجت الاسلام والمسلمین یاوری عضو هیئت علمی گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع):

جنس مشروعیت انقلاب اسلامی غربی نیست/ برخی روشنفکر نماها بدنبال اشاعه تفکرات غربی در حوزه هستند

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: نگاه برگرفته از فكر غربي اين است كه هر چقدر دستاوردهاي مادي يك انقلاب و يك نظام بيشتر باشد ، مشروعيتش بيشتر است و این با مشروعیت و مقبولیتی که جمهوری اسلامی دارد، در تضاد است.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین یاوری ضمن گرامیداشت دهه مبارکه فجر و ورود انقلاب اسلامی به دهه چهارم خود، در سخنانی اظهار کرد: بلوغ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد که امروز جمهوری اسلامی به یک درخت تنومند تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه  جنس مشروعيت انقلاب اسلامي ايران از جنس مشروعيت كاركرد گرايان غربی نیست،بیان کرد: نگاه برگرفته از فكر غربي اين است كه هر چقدر دستاوردهاي مادي يك انقلاب و يك نظام بيشتر باشد ، مشروعيتش بيشتر است و این با مشروعیت و مقبولیتی که جمهوری اسلامی دارد، در تضاد است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: اگر قراربر این بود كه يك حكومتي هست و حكومت ديگري جايگزين شود، كه همان توليدات و آثار مادي را داشته باشد ، تفاوت چنداني حاصل نمي شود، مسئله ي اساسي انقلاب به معناي لغوي آن نيست، رفتن نيست بلكه دگرگوني و تحول است.

وی ادامه داد: مراد ما از انقلابي يعني در واقع دگرگوني و تحول، اتفاق بيفتد به گونه اي كه انسان بتواند هم رابطه ي خودش با خدا تنظيم كند و هم رابطه ي خودش را با جامعه تنطيم بكند، هم رابطه ي خودش را با خودش تنظيم بكند.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی در حوزه های علمیه، افزود: مبارزه با رژيم شاهنشاهي يك نوع مبارزه هويتي بود مسئله سر اين بود اين انقلابي شد حالا اين هويت به خطر و چالش افتاده هم از درون و هم از بيرون يعني يك جريان هايي نفوذ پيدا مي كنند كه اين هويت ديني و هويتي كه بر اساس مباني و منابع معرفتي اسلام شكل گرفته به خطر افتاده براي اينكه ماندگار شود و تحقق پيدا كند .

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی وامدار هيچ قيام ديگري جز عاشورا و قیام امام حسین(ع) نيست، تصریح کرد: كسي كه مي خواهد قیام کند، يك منبع و الگو دارد و قیام عاشورا و نهضت حسینی الگو مبارزه  امام(ره) و ملت ایران با رژیم شاهنشاهی بود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: ما باید توجه داشته باشیم که كاركرد حوزه علمیه، كاركرد فني و مهندسي نيست ما وظيفه مان مكانيك نيست، حوزه متولي علوم انساني است، من معتقدم شرح وظايف اصلي و راهبردهاي حوزه ي علميه بايد علوم انساني باشد، امروزه متاسفانه دست هايي پشت پرده است كه اين تولي گري يا مديريت حوزه بر علوم انساني را از حوزه بگيرند و اين بزرگترين آسيب است چون اساس حوزه ي علميه توجه به علوم انساني و اسلامي است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف حوزه انقلابی توجه به نيازها و رصد نيازهاي جامعه است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که رهبری بارها بر آن تاکید داشتند اقتصاد مقاومتی است و حوزه انقلابی می تواند در این زمینه توليد روش و توليد محتوا داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری ادامه داد: امروزه در حوزه ي علوم انساني يا در حوزه ي دين، مشاهده می کنیم كه كساني هستند به اسم روشنفكر غربي که ديدگاه هاي آن ها را در جامعه در ميان حتي حوزه ي علميه و دانشگاه هاي ما اشاعه مي دهند.

 وی با اشاره به اینکه در نگاه ما در يك حوزه ي انقلابي، تربيت ، شناسايي نخبگان و فرهيختگان گام اول اين است و يكي از كاركردهاي اصلي باید اين باشد كه نسلي را از لحاظ علمي و اخلاقي و عملي تربيت كند .

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حوزه انقلابي بايد به بخش نرم افزاري حكومت اسلامي توجه ويژه داشته باشد، تصریح کرد:  يكي از راهكارها افزون بر توليد انديشه و توليد نرم افزار این است که كرسي هايي را برگزار كنند كه در آنها ضمن رد و ابطال انديشه هاي باطل و بيهوده، انديشه هاي درست تبيين شود، جامعه نياز به انديشه دارد و ماندگاري يك جامعه به انديشه هاي بنيادين و قوي بستگی دارد.

وی گفت: حوزه ي علميه بايد طلابي را در تراز جمهوري اسلامي ايران و انقلاب اسلامي ايران تربیت کند، ما نياز به طلبه اي داریم كه حضور حداكثري و به موقع داشته باشد و بتواند به درد مردم بخورد، ما نياز داريم به آنجایی برسيم كه در تك تك روستاهاي ما روحاني و مبلغ حضورداشته باشد اينها از ضعف هاي حوزه ي علميه است و حوزه ي علميه در عين حالي كه انقلابي هست و انقلابي بوده و مانده ضعف هايي دارد که بایستی آن را برطرف کند.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما