حضوربیست میلیونی مردم در مراسم راهپیمایی اربعین ، کنش معطوف به هدفی الهی است که ماهیت و بن مایه‌ی فکری جامعه شناسی سکولار را زیر سوال برد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مریجی در نشست علمی بررسی و تحلیل جامعه شناختی مراسم اربعین:

حضوربیست میلیونی  مردم در مراسم راهپیمایی اربعین ، کنش معطوف به هدفی الهی است که  ماهیت  و بن مایه‌ی فکری جامعه شناسی سکولار را زیر سوال برد.

به گزراش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا ع حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی، معاون آموزش دفتر تبلیغات در نشستی پیرامون مراسم راهپیمایی اربعین در جمع دانش پژوهان مؤسسه عنوان کرد؛

حضوربیست میلیونی  مردم در مراسم راهپیمایی اربعین ، کنشی معطوف به هدفی الهی است که  ماهیت  وبن مایه‌ی فکری جامعه شناسی سکولار را زیر سوال برد. وی افزود برخی تلاش دارند که بگویند این گونه مراسم ها را درظرف مباحث جامعه شناسی نمی گنجد  درحقیقت  جامعه شناسان سکولار بجای حل مسئله بدنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

رئیس مؤسسه امام رضا (ع) با اشاره به سبقه‌ی سکولاری جامعه شناسی در کشور افزود: عدم بررسی و تحلیل و بایکوت کردن مراسم پیاده روی اربعین به عنوان یک کنش و پدیده‌ی عظیم اجتماعی یک نوع فرار کردن از مسئولیت علم جامعه شناسی است. وی افزود؛ امروز باور مراسم بیست میلیونی اربعین برای جهانیان سخت است و از این رو مراسم و تصاویر  آن را در رسانه های غربی و صهیونیستی مهجور و بایکوت می شود.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام درادامه افزود؛ از منظر جامعه شناسان سکولار، بررسی و تحلیل مراسم اربعین در مباحث جامعه شناسی نمی گنجد تلاش دارند تا رفتارها و کنش ها به دو دسته‌ی ؛ کنش های معطوف به هدف و کنش های هیجانی  خلاصه  کرده  و کنش های معطوف به هدف انسان ها را مادی  این جهانی می دانند نه اهداف ماورائی، و می گویند هر چه هست در همین دنیاست  و با توجه به این که در مراسم اربعین کنش ها معطوفبه هدف الهی اند، ماهیت سکولاری جامعه شناسی را زیر سوال می برد وچون برخلاف نیچه به عنوان یک سکولار که فریاد  زد خدا مرده است امروز مراسم اربعین فریاد می زند خدا زنده است و این تمام مبانی تفکر سکولاریسم را زیر سوال برد.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به برخی از  آسیب های اجتماعی و شیطنت های دشمنان افزود؛ مراسم اربعین می تواند از رویکردهای متفاوت قابل بحث و بررسی باشتد اما  باید مواظب و هوشیار باشیم که دشمنان برای هر کار بزرگی موانعی بزرگی را ایجاد می کنند

رئیس مؤسسه امام رضا علیه السلام در ادامه  با اشاره به برخی از کارکردهای مهم آشکار و پنهان  مراسم راهپیمایی اربعین افزود؛ از جمله کارکردهای مهم مراسم راهپیمایی اربعین، بروز و ظهور پتانسیل و قدرت نرم عظیمی است که جامعه مسلمان بویژه شیعه دارد البته این کارکرد پنهان این پدیده اجتماعی است این پدیده اجتماعی دارد که این کارکرد خود زمینه را جهت اجرای فرائض بزرگی چون امربه معروف و نهی از منکر را فراهم می سازد.

معاون آموزش دفتر افزود؛ حضوربیست میلیونی  مردم در این مراسم، قدرت نرمی است که غربی ها از به تصویر کشیدن آن بیمناک هستند و هیچ چیزی بیشتر از این حضور مردم برای آنها سخت تر نیست. ایشان به اشاره به اینکه بر اساس قوانین در کشورهای غربی،  به همه  گروه ها و اقلیت های فکری و فرهنگی  اجازه فعالیت می دهند اما به تفکر عقلانی و ناب شیعی بدلیل  متزلزل ساختن ساختار حاکمیت آنها  اجازه فعالیت نمی دهند و جلوگیری کردن از رسانه ای شدن مراسم عظیم اربعین ،در راستای همین سیاست است.

وی به تشکیل  بسیج عمومی دربین جامعه مسلمین به عنوان یکی دیگر از کارکردهای آشکار این مراسم اشاره کرد و افزود؛ دشمن از این کنش اجتماعی الهی بسیار قوی در بین جامعه مسلمین بیمناک است، رئیس مؤسسه امام رضا ع در ادامه با توجه به شعار امسال مراسم اربعین تحت عنوان «یجمعنا الحسین ع» یکی دیگر از کارکردهای مراسم اربعین را کارکرد تولید مفاهیم ارزشی در بین جامعه اسلامی دانست، گسترش قدرت نرم انقلاب اسلامی، قدرت زدایی از تفکر سکولاریسم و افزایش وجه‌ی  قدسی بخشید.



 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما