اگر تبلیغ سنتی بخواهد جامعه را فرهنگ پذیر کند، پنج عامل سهل الوصول بودن مبلغ، تبلیغ بدون نیت ارتزاق، عامل بودن طلبه، فضای معنوی تبلیغ و مواد آموزشی مؤثر است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در نشست علمی «نقش تبلیغ سنتی در جامعه مدرن» که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: برخی می گویند که تبلیغ سنتی برای جامعه سنتی قدیم بود و جامعه امروز ما جامعه ای مدرن است و ارتباطات آن ارگانیکی می باشد و بر اساس تشابه نیست، بلکه به لحاظ کاری است و ما ارتباط داریم و فضایی وجود ندارد که تبلیغ برویم. باید گفت که تبلیغ سنتی هم در جامعه مدرن اثرگذاری دارد، چه برسد به این که جامعه ما جامعه مدرنی نیست بلکه به سمت آن در حرکت هستیم و برخی از مؤلفه های جامعه مدرن در کشور ما وجود دارد.

وی ضمن تبیین مفهوم تبلیغ سنتی و جامعه مدرن گفت: منظور از تبلیغ سنتی، تبلیغ چهره به چهره است و مبلغ دینی باید وارد جامعه تبلیغی خود برود و با مردم در ارتباط باشد. تبلیغ سنتی یعنی حضور 24 ساعته و دائمی مبلغ در میان مردم و با مردم بودن است؛ تبلیغ سنتی به معنای سخنرانی کردن و رفتن در دل مردم نیست بلکه به معنای حضور در جامعه است. جامعه مدرن جامعه ای است که ارتباط آن ارگانیکی است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به نحوه برخورد و اثرگذاری شهید مدنی بر مردم تصریح کرد: شهید آیت الله مدنی قبل از انقلاب در میان اهل تسنن گنبد کاووس تبعید بود و صبح پاسگاه حضور می زد و بر می گشت و در خانه خود نماز جماعت می خواند اما در میان مردم بود، روزی که زمان تبعید این عالم تمام شد، کل شهر عزادار شدند و گریه می کردند و می گفتند که نعمت از شهر ما می رود. نوع برخورد و رفت و آمد این عالم بر روی مردم اثر گذاشته بود. علت این اثرگذاری، شکل گیری جامعه به خاطر عمل به ارزش های حاکم بر آن جامعه است.

وی افزود: جامعه پذیری ساز و کاری است که فرد یاد می گیرد خود را با ارزش های حاکم بر جامعه هماهنگ کند و فرهنگ پذیری آن است که فرد یاد می گیرد خود را با ارزش های حاکم بر جامعه همانند کند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان عوامل هماهنگ پذیری و همانندپذیری اظهار داشت: رسانه ها، دوستان، گروه های اجتماعی و مراکز آموزشی سبب هماهنگ سازی افراد می شود و تنها عاملی که سبب همانندسازی می شود، خانواده است. مبلغ سنتی افراد را همانند و فرهنگ پذیر کرده و جامعه را مصون می کند.

وی با بیان عوامل مؤثر در فرهنگ پذیر کردن جامعه با تبلیغ سنتی گفت: با توجه به از بین رفتن خانواده، امروز مبلغ تنها عامل در همانندپذیری است. اگر تبلیغ سنتی بخواهد جامعه را فرهنگ پذیر کند، 5 عامل مؤثر است: یکی از عوامل، سهل الوصول بودن مبلغ است؛ طلبه باید در شهرش مطالعه کند و بعد به تبلیغ برود، نه این که وقتی که در بین مردم است، تازه به مطالعه بپردازد، همچنین مبلغ باید بعد از منبر بین مردم بماند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: برای ارتزاق به تبلیغ نرفتن، دیگر عامل مؤثر در فرهنگ پذیر کردن جامعه است. آیت الله حسن زاده آملی به طلاب توصیه می کرد که برای جیب مردم به تبلیغ نروید.

وی افزود: سومین عامل در این راستا عامل بودن طلبه پیش از دیگران است؛ اگر بگوید و عمل نکند اثرگذاری ندارد، باید تلاش کند تا عمل کند و بعد برای مردم بیان کند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی اظهار داشت: چهارمین علل، فضای معنوی تبلیغ است. فضای تبلیغ افراد را فرهنگ پذیر می کند. مواد آموزشی، عامل دیگر در فرهنگ پذیر کردن مردم است. مواد آموزشی مبلغ باید بیانات اهل بیت(ع) است و اینها نور است که در قلب ها تابیده می شود، نه سخنان کانت و غیره.

وی با بیان این که اثر فرهنگ پذیری ماندگار است، خاطرنشان کرد: تبلیغ سنتی با اثراتش می تواند در جامعه مدرن نیز اثرگذار باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما