دعوت به «آرام باش» حقیقی با ایجاد مدهای بومی جایگزین

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در مصاحبه با خبرگزاری قرآنی ایکنا::
دعوت به «آرام باش» حقیقی با ایجاد مدهای بومی جایگزین
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام به نقل از ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین مریجی با اشاره به شیوع استفاده جوانان از لباس‌هایی منقش به عبارت «آرام باش» و تبعیت کورکورانه از آنچه نمی‌دانند، گفت: تا زمانی که جایگزنی مناسب ارائه نشود، نمی‌توان توقع دست کشیدن جوانان از یک مد جدید و رسیدن آنان به آرامش حاصل از ارضای حس تنوع طلبی را داشت.
رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به گسترش استفاده از مانتو و بلوزهایی منقش به عبارات انگلیسی همچون «....keep calm» که افراد را به آرام بودن دعوت کرده و پس از آن به بیان یک صفت از خود می‌پردازد و بعضا جملاتی سخیف هستند اشاره و عنوان کرد: برای بررسی پدیده‌هایی که خارج از عرف یک جامعه رخ می‌دهد باید به زمینه‌های پذیرش و پیدایش آن توجه کرد.
وی بروز و ظهور لباس‌های پشت نویسی شده را نوعی فرهنگ وارداتی برشمرد و گفت: اگر چه تعامل فرهنگی یکی از راه‌های نوآوری است، اما آنچه در این میان ایجاد مشکل می‌کند تبعیت بی چون و چرا و کورکورانه از عناصر فرهنگی نوپدید است.
ضرورت پاسخ به نیاز تنوع طلبی
حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی بر ضرورت بررسی زمینه جامعه شناختی و روانشناختی اقبال جوانان به استفاده از این پوشش خاص تأکید و تصریح کرد: جوانان تنوع طلب و در پی تبعیت از مد روز هستند و یکنواختی سبب آزار آنان می‌شود. در چنین شرایطی با توجه به این عامل روانشناختی باید به تغذیه مناسب فرد با توجه به هنجارها و فرهنگ حاکم بر جامعه پرداخت.
 
وی ادامه داد: جوان نیاز به سیراب کردن عطش تنوع دارد، حال اگر مسئولان مربوطه در سیاست گذاری‌ها به این شاخصه و خصلت جوانان توجه نداشته باشند و به این نیاز فرد پاسخ منطقی ندهند، زمینه گرایش جوان به استفاده از آب آلوده را ایجاد می‌کنند. اگر ما نتوانیم به احصاء و ارائه پاسخ به نیاز جوانانمان بپردازیم، لزوما دشمنان نیز بیکار نمی‌مانند.
این جامعه شناس با انتقاد از اینکه همیشه نباید از عملکرد و تهاجم فرهنگی دشمن گلایه کرد بلکه باید در راستای مقابله گام برداشت گفت: هویت دشمن، دشمنی کردن و عناد ورزیدن است و نمی‌توان توقعی غیر از این داشت. اگر ما به اجرای فعالیت‌های فرهنگی نپردازیم دشمن سکوت نمی‌کند و بیکار نمی‌نشیند، بلکه از این شرایط بیشترین بهره را نیز می‌برد.
وی با ذکر مثالی اظهار کرد: یک ایرانی هیچ گاه به دنبال خرید فرشی غیر از فرش ایرانی نمی‌رود، چرا که از میزان مرغوبیت و تنوع آن اطمینان دارد. اگر این اعتماد به تمامی اجناس داخلی برای شهروندان ایجاد شود، به نحوی که به طور مثال جوانان از نظر پوشش کاملا در معرض تنوع قرار گیرند، دیگر نیازی به استفاده کورکورانه از هر مد جدیدی که وارد کشور می‌شود ندارند.
حجت‌الاسلام مریجی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد از معنای فارسی جملاتی که بر لباس آنها نقش بسته است نیز آگاه نیستند عنوان کرد: در چنین شرایطی صرف تنوع طلبی عاملی برای تبعیت از مد می‌شود.
«آرام باش .....»
وی با بیان اینکه در این مانتوها و بلوزها جملاتی همچون «آرام باش من یک ملکه هستم» و «آرام باش من یک شاهزاده هستم» و .. به چشم می‌خورد اظهار کرد: جوان خواستار این است که در معرض توجه دیگران قرار گیرد. در دوران دفاع مقدس این جلب توجه با درخشیدن جوانان در جبهه‌های جنگ و مقابله با دشمن و پاسداری از خاک وطن حاصل و جوان در معرض توجه و احترام سایرین قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر باید دید چه صحنه‌هایی برای بروز و ظهور این قشر از جامعه ایجاد شده است. در شرایطی که زمینه‌های بروز و ظهور فراهم نشود فرد سعی می‌کند از این طریق خود را در معرض نمایش بگذارد.
وی با تأکید بر اینکه راه مبارزه با شیوع این نوع از تغییر سلیقه در جامه به هیچ وجه رفتارهای سلبی نیست گفت: تا زمانی که موضوع به درستی برای افراد تبیین و جایگزنی مناسب ارائه نشود، نمی‌توان توقع دست کشیدن جوانان از یک مد جدید و رسیدن آنان به آرامش حاصل از ارضای حس تنوع طلبی را داشت.




 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما