حجت الاسلام و المسلمین دکتر یاوری عضو گروه تاریخ موسسه امام رضا (ع) : مکتب سردار سلیمانی استمرار مکتب اهل بیت علیهم السلام


بعد از استقبال باشکوه مردم شریف ایران از شهید سردار سلیمانی، روشن گردید که آن بزرگوار در جان و دل مردم ایران نفوذ کرده است.
راز این وابستگی مردم را باید در یک بررسی میدانی جستجو کرد تا ابعاد آن بیشتر روشن گردد تا بدانیم که هر کسی به چه دلیلی به ایشان ارادت داشته و دین خود را در تشییع جنازه ادا کرده است.
حفظ امنیت، روحیه استکبار ستیزی، نماد قدرت، شجاعت، خاکی و مردمی بودن، اخلاص، معنویت، ساده زیستی و کلیدواژگانی این چنینی در ادبیات مردم برای ابراز علاقه وجود دارد.
در بررسی تطبیقی رفتار و اندیشه حاج قاسم با الگوهایی آسمانی همانند معصومان، حکایت از آن دارد، که ایشان جا پای مکتب اهل بیت(ع) گذاشته است و با تأسی از آن بزرگواران و ولی زمان خود، به این منزلت دست یافته است.
اهل بیت(ع) با اندیشه و رفتار آسمانی خویش سعی می کردند حرف خدا را با زبان ساده به مردم منتقل کنند و به عبارت دیگر جلوه تمام نمای خدا باشند. مردم نیز با دیدن اینان به یاد خدا می افتادند. این رفتار آنان نه از سر ریا بود، بلکه برای تقرب به خدا بود و همان را که خدا می خواست انجام می دادند. به عبارت دیگر اخلاص باعث گردید تا مکتب اهل بیت(ع) و نام و یاد خدا بر روی زمین ماندگار گردد.
شهید سلیمانی نیز نه برای ریا بلکه گوش به فرمان خدا و جانشینان او بود و همان را که خدا می خواست عمل می کرد. این سادگی و پایبندی به ارتباط با خدا در سیره ایشان چنان بود که به وضوح دیده می شد و در بین مردم یک نوع فهم را ایجاد می کند که وی جز برای رضای خدا کاری نمی کند و از جان و مال خود گذشته است. همچنین، رفتار وی با مردم به گونه ای است که مردم را به یاد اهل بیت(ع) یا نمونه انسان کامل یا یاد خدا می اندازد.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما