جذابیت‌ دین اسلام ، غرب را به چالش کشیده است / درس امام حسن (ع) به مسؤولان ، توجه به معیشت مردم و فقرزدایی از جامعه است

جذابیت‌ دین اسلام ، غرب را به چالش کشیده است/ درس امام حسن(ع) به مسؤولان ، توجه به معیشت مردم و فقرزدایی از جامعه است

حجت الاسلام یاوری به رشد اسلام در غرب اشاره کرد و گفت: علیرغم سیاهنمایی رسانه‌های صهیونیستی و استکباری، دین اسلام در حال گسترش است، به دلیل این که بخش اعظم دستورات قرآن کریم، توصیه به سبک زندگی مؤمنانه، محبت ورزیدن، ایثار و اخلاقیات نیکو است و غرب با تروریستی خواندن اسلام دچار تناقض شده است و نمی‌تواند جذابیت‌ اسلام و حقایق آن را در قرآن و مبانی دینی کتمان کند.

حجت الاسلام محمدجواد یاوری، عضو گروه علمی تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):در گفتگو با روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) و با تسلیت رحلت پیامبراکرم(ص) اظهار داشت: شاخص‌ترین مؤلفه در زندگی پیامبر اسلام که قرآن کریم تحت عنوان «انّک لعلی خلق عظیم» و «اسوه حسنه» از ایشان یاد کرده است، اخلاق نیکو، صبر، تحمل و مردم‌داری ایشان است.

وی به رشد اسلام در غرب اشاره و خاطرنشان کرد: علیرغم سیاهنمایی رسانه‌های صهیونیستی و استکباری، دین اسلام در حال گسترش است، به دلیل این که بخش اعظم دستورات قرآن کریم، توصیه به سبک زندگی مؤمنانه، محبت ورزیدن، ایثار و اخلاقیات نیکو است و غرب با تروریستی خواندن اسلام دچار تناقض شده است و نمی‌تواند جذابیت‌ اسلام و حقایق آن را در قرآن و مبانی دینی کتمان کند.

وی تروریستی خواندن اسلام را توطئه مستکبران خواند و گفت: پیامبر اسلام در مقابل ظالمان و متجاوزان به حقوق مردم، ایستادگی کردند و اغلب جنگ‌های ایشان جهاد دفاعی بود، قرآن می‌فرماید: «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» در حال حاضر نیز نظام اسلامی در مقابل کشورهای جنگ طلب و گروه‌های تروریستی دست نشانده همانند داعش ایستادگی می‌کند؛ هر چند متهم می شود.

وی به تبیین سوره فتح پرداخت و یادآور شد: در این سوره به جذابیت اسلام و تمایل مردم به ارزش‌های دینی اشاره شده است؛ بنابراین نباید اسلام از سوی دشمنان به صورت ناقص معرفی شود.

وی معرفی دقیق و جامع اسلام ناب را با روش‌های مختلف مهم خواند و تأکید کرد: ما در مقابل سیاهنمایی دشمنان باید اسلام را به صورت واقعی معرفی کنیم، در صورتی که در این بسیار ضعف داریم و نتوانسته‌ایم حضرت را با ادبیات مختلف، زبان‌های متفاوت و به صورت هنرمندانه و جذاب معرفی کنیم.

وی افزود: برای نهادینه کردن دستورات رسول گرامی اسلام(ص) در جامعه اسلامی یا در سطح داخلی و بین المللی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم، نهادهای مختلف هم اندیشی و هم افزایی داشته باشند، تا اسلام را همانگونه که هست و به بهترین شکل ممکن معرفی کنیم.

حجت الاسلام یاوری  در ادامه با اشاره به شهادت امام حسن مجتبی ، مجموعه اقدامات امام حسن مجتبی(ع) در مقابل بنی امیه را جهاد کبیر خواند و گفت: امام حسن(ع) به عنوان کریم اهل بیت(ع)، 25 بار پیاده به مکه رفتند، چندین مرتبه اموالشان را در راه خدا بذل کردند که هدفشان غیر از عبادت، ارتباط گیری با مردم، همراهی با اقشار ضعیف جامعه و برطرف کردن مشکلات آنها بوده است؛ از این‌رو توجه به معیشت مردم و برطرف کردن مشکلات نیازمندان و مستمندان از جمله اقداماتی است که مسؤولان نظام اسلامی باید از ایشان الگوگیری داشته باشند.

حجت الاسلام محمدجواد یاوری، استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) درگفتگو با روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) و با تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: برخی افراد و رسانه‌ها سعی می کنند، دو موضوع را در زندگی امام حسن مجتبی(ع) به چالش بکشند و علیه ایشان سیاهنمایی کنند، مسأله نخست، صلح حضرت با معاویه و موضوع دوم فعالیت‌های فرهنگی ایشان، لذا لازم است این دو موضوع تبیین شود.

حجت الاسلام یاوری افزود: امام حسن(ع) بعد از این که از سوی امیرمؤمنان علی(ع) برای امامت معرفی شد، همانند پدر بزرگوارشان با اقتدار و قدرت در مقابل فساد و زیاده خواهی معاویه ایستادند، وی را از حکومت عزل کرده و سپاهیانی را علیه حکومت طاغوت تجهیز کردند.

وی به نقش خواص در صلح با معاویه اشاره و تصریح کرد: شیخ مفید به پنج گروه از مردم در زمان امام حسن(ع) اشاره می کند که فقط یک گروه اندک، شیعه هستند و معاویه توانست چهار گروه دیگر اعم از خوارج، قدرت ‎طلبان و گروه‌های سست ایمان و طماع را فریب داده و با خودش همراه کند.

استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: برخی از خواص شیعه نیز ابتدا در مقابل دستورات امام حسن(ع) اجتهاد کرده و به دلایلی تسلیم شرایط بودند و همراهی نمی‌کردند و در نهایت به بهانه صلح با معاویه که مسبب آن بودند، امام را متهم کرده و تنها گذاشتند.

وی به فعالیت‌های فرهنگی امام حسن(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت به عنوان رهبر امت اسلامی در مقابل بنی امیه اقدامات مؤثری را انجام دادند، با احتجاجات خود از حریم ولایت، جایگاه امیرمؤمنان علی علیه السلام و اسلام ناب محمدی دفاع کردند، شاگردان زیادی را تربیت کردند، به نقل و نگارش حدیث همت گماشتند که روایت مکارم الاخلاق حضرت در تاریخ یعقوبی بیانگر آن است و انسجام بخشی شیعه در دوران خفقان حکومت معاویه را پیگیری کردند و زمینه ساز قیام سیدالشهدا(ع) شدند.

حجت الاسلام یاوری، بحث فقرزدایی را از جمله اقدامات امام مجتبی(ع) دانست و گفت: توجه به معیشت مردم و برطرف کردن مشکلات نیازمندان و مستمندان از جمله اقداماتی است که مسؤولان نظام اسلامی باید از امام حسن(ع)، الگوگیری داشته باشند.

وی افزود: امام حسن(ع) به عنوان کریم اهل بیت(ع)، 25 بار پیاده به مکه رفتند، چندین مرتبه اموالشان را در راه خدا بذل کردند که هدفشان غیر از عبادت، ارتباط گیری با مردم، همراهی با اقشار ضعیف جامعه و برطرف کردن مشکلات آنها بوده است.

حجت الاسلام یاوری، اقدامات امام حسن مجتبی(ع) در مقابل بنی امیه را جهاد کبیر خواند و تأکید کرد: شیخ مفید در کتاب «من لایحضره الفقیه» گواهی می دهد یکی از کتاب‌های امام حسن(ع) نزد ایشان است که این مطلب بیانگر پیگیری حضرت جهت حفظ تراث اهل بیت(ع) است، رهبر معظم انقلاب نیز از مجموعه فعالیت‌های حضرت در راستای حفظ سنت نبوی و علوی به عنوان جهاد کبیر تعبیر کرده‌اند.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما