حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمدار معاونت پژوهش موسسه امام رضا (ع) در مصاحبه ای به مناسبت روز ملی حجاب و عفاف اظهار داشتند :

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمدار معاونت پژوهش  موسسه امام رضا (ع) در مصاحبه ای به مناسبت روز ملی حجاب و عفاف  اظهار داشتند :

امروز رو بیست و یکم تیر ماه روز ملی حجاب و عفاف می باشد . عنوان امروز با توجه به واقعه مسجد گوهر شاد در بیست و یکم تیر ماه سال 1314 مردم مشهد انتخاب شده است که در اعتراض به اقدام ممنوعیت حجاب توسط رضا خان پهلوی در مسجد گوهر شاد تجمع کردند که با حضور قوای نظامی این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

این جنبش متاثر از دستورقرآن کریم و همچنین سفارشات ائمه معصومین (ع) می باشد و تاکید بسیاری در مورد بحث حجاب دارند . نکته مهم مسولیت اجتماع و بزرگان جامعه در این مورد است . آنچه مهم است همراه خطاب قرآن کریم  و اهل بیت (ع) به افراد یک خطاب جمعی به جامعه و بزرگان جامعه دارد که خداوند در  قرآن کریم می فرماید : ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً) یعنی انسان علاوه بر اینکه بر خودش و برای خودش وظیفه ای دارد همین طور در قبال زیردستان و اهلش موظف است که آنها را از گناه و انحرافات حفظ نماید . خب حالا باید چکار کرد، توصیه هایی داریم در قرآن و روایات اهل بیت (ع) که می فرمایند بزرگان جامعه چه مسولیتی دارند . اولین مورد قرآن کریم می فرماید: ( أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ ) یعنی اگر ما می خواهیم دختران و زنان ما حجاب و عفاف داشته باشد این را باید در خودمان و زندگی خودمان و در زندگی خودمان بگنجانیم . انسان تا  خود عامل به دستورات الهی نباشد نمی تواند دیگران را مامور به کار خیر نماید . خداوند می فرماید به دیگران دستور به کار نیک می دهید و خود فراموش نموده اید . یک پدر اگر در خانه ارتباطش را با خدا درست کرده باشد و پاکدامن باشد زیردستان او وقتی این رفتار را ببینند درس می گیرند وحتی به مرحله تذکر شفاهی هم نمیرسد . وقتی انسان ارتباطش را با خدا ببینند و عملش را به وظایف الهی ببینند از وی درس میگیرند و طبیعتا به وظایف شرعی که یکی از آنها مساله عفاف است عمل می کنند .

نکته دیگر نرم خویی مسولین جامعه در این مورد است زیرا در قرآن کریم در مورد پیامبر می فرماید : ( فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَ لَوكُنتَ فَظًّا َغليظَ القَلبِ لَانفَضّوامِن حَولِكَ ) ای پیامبر به خاطر اخلاق خوب و نرم تو است که مردم به دورت جمع شده اند اگر این اخلاق حسنه را نداشتی همه از دور تو پراکنده می شدند  . اخلاق خوب بزرگان جامعه ، اخلاق خوب یک پدر ، اخلاق خوب یک مسئول جامعه باعث می شود که همه دور او جمع شوند و از او درس بگیرند .

بنابراین نکته ای  که در آن تاکید می کنیم این است که اگر ما خودمان را بسازیم ، فرزندانمان را نیز ساخته ایم . از یک بزرگی پرسیدند شما چکار کرده اید که فرزندانتان به خوبی تربیت شده اند ، ایشان در جواب گفتند : من هیچ کاری نکرده ام من خودم به وظایفم عمل کردم آنها نیز دیدند من به وظیفه ام عمل می کنم از من درس گرفتند . همین کافی است اگر بزرگان و مسولین و پدران ارتباطشان را با خدا و بندگان خدا درست نمایند همه چیز در مدار خود قرار خواهد گرفت .

وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما